• Grafisk design skal tilføre ”oplevelser” til et produkt eller en virksomhed. Oplevelser som bidrager til at sælge varen.

• Grafisk design skal inspirere og underholde, samtidig med at det skal formidle de rigtige og vigtige budskaber.

• Grafisk design skal bidrage til at fremstille en vare eller en virksomhed som noget særligt.

• Design ... godt design er design, der opfylder de krav, designet skal opfylde i den givne situation.

 

Design betyder egentlig tegning, plan eller udkast. Det handler om formgivning, udformning af industriprodukter, arkitektur, modeller, grafiske produkter og nu også webdesign m.m.

Oprindelig – omkring 1940 – blev ordet brugt for at adskille ”ægte” kunst og den kreative proces omkring formgivning af forbrugsvarer.

I dag er betegnelsen blevet temmelig upræcis – ordet står for kunstnerisk/kreativ formgivning! Det er en fællesbetegnelse for kunsthåndværk, kunstindustri, industriel og grafisk formgivning. Og desuden indgår begrebet i nye fagområder som interaktionsdesign, multimediedesign og webdesign.

Den brede og upræcise definition er et resultat af, at designprocessen i dag omfatter samspillet mellem mange forskellige fagområder: design (selvfølgelig), produktionsteknologi, softwareudvikling, ingeniørvidenskab, marketing, materiale- og miljøteknik, ergonomi m.m.

Globaliseringen har også åbnet nye markeder og skabt nye krav til design. Hos nogle af de multinationale bilproducenter bliver alle modeller nu tilpasset de regionale markeder.

Et andet væsentligt aspekt i moderne design er miljøhensyn. Producenter og designere er blevet mere kritiske ved valg af materialer, fabrikationsmetoder og produkternes levetid. Og mange virksomheder lægger nu også vægt på etiske aspekter og sætter fokus på begreber som kvalitet og holdbarhed.